W wielu modelach pojazdów z silnikiem diesla na tablicy rozdzielczej znajduje się kontrolka DPF. Zaświecenie się tego wskaźnika to znak, że w filtrze cząstek stałych nagromadzone zostały duże ilości sadzy i popiołów. Jazda z zapchanym systemem układu wydechowego może doprowadzić do uszkodzenia zarówno głównej jednostki napędowej, jak i samego urządzenia. Jakie są objawy zapchanego filtra DPF?
Rola i znaczenie filtra DPF
Nowoczesne rozwiązania motoryzacyjne, takie jak filtr cząstek stałych są powszechnością w pojazdach z silnikiem wysokoprężnym. Zadaniem urządzenia DPF jest mechaniczne oczyszczanie spalin z pyłów węgla, cząsteczek metali i innych szkodliwych dla ludzi, zwierząt i ekosystemu substancji toksycznych, które zostają zatrzymane wewnątrz.
Oczyszczone spaliny są bezpiecznie wydalane na zewnątrz, przyczyniając się do zmniejszenia negatywnego wpływu pojazdów na środowisko naturalne.
Jak sprawdzić, czy filtr DPF jest zapchany?
Każdy użytkownik samochodu z silnikiem wysokoprężnym powinien zwracać uwagę na to, jak pracuje jednostka napędowa. Jednym z objawów zapchanego filtra DPF są zauważalne spadki w osiągach i dynamice jazdy. Jeśli pojazd traci moc, szczególnie podczas przyspieszania, może to być sygnałem, że Diesel Particulate Filter wymaga regeneracji lub czyszczeni
Innymi przyczynami zapalenia się kontrolki DPF są także:
- spora ilość dymu wydobywającego się z rury wydechowej,
- skoki obrotomierza,
- diagnostyczne komunikaty o błędach w sterowniku,
- przechodzenie silnika w tryb awaryjny,
- widoczny dym wydobywający się z rury wydechowej, zwłaszcza przy niskich prędkościach,
- wyczuwalny zapach paliwa.
W przypadku zaistnienia wyżej wymienionych symptomów i ciągłego świecenia się kontrolki w trakcie jazdy zaleca się konsultację z profesjonalnym serwisem samochodowym, który skutecznie wyczyści zapchany filtr DPF. Objawy nagromadzonych osadów w układzie to coś, czego nie można lekceważyć. Niezwłoczna reakcja na sygnał kontrolki pozwoli uniknąć poważniejszych uszkodzeń układu wydechowego i pomoże w utrzymaniu prawidłowej pracy pojazdu.
Co zrobić, kiedy zapali się kontrolka DPF?
Właściwe zareagowanie w tej sytuacji jest niezwykle ważne dla zachowania komfortu jazdy. Gdy został zapchany filtr DPF, kontrolka na tablicy rozdzielczej świeci się – w zależności od modelu auta – na żółto lub pomarańczowo. Wskaźnik ten najczęściej zapala się podczas jazdy miejskiej. Pojawienie się tej diody dostarcza kierowcy informacji, że konieczne jest podjęcie odpowiednich działań zaradczych na ten objaw zbyt dużej ilości sadzy.
Z technologicznego punktu widzenia kontrolka objawów zapchanego DPF zapala się w sytuacji, gdy różnica ciśnień środowiska przed filtrem cząstek stałych i za nim jest zbyt duża.
Pierwszym krokiem może być skonsultowanie się z mechanikiem lub specjalistycznym serwisem samochodowym w celu zdiagnozowania przyczyn. W niektórych przypadkach konieczne może być czyszczenie lub regeneracja zapchanego filtra, a w przypadku objawów jego uszkodzenia może być konieczna jego wymiana.
Ważne jest również sprawdzenie, czy problem wynika z niewłaściwego użytkowania pojazdu (np. jazdą na zbyt krótkich trasach).
Podczas dopalania sadzy w DPF powstaje niepalna sadza i popiół, których usunięcie w ten sposób nie jest możliwe. To sprawia, że kontrolka filtra cząstek stałych nadal będzie się świecić. Warto wiedzieć, że jeśli wskaźnik zapali się po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów od wypalania, to bezpośrednią przyczyną jest popiół po sadzy.
Gdzie można przeprowadzić profesjonalne czyszczenie i regenerację filtra DPF?
Przed wyborem konkretnego miejsca warto poznać opinie innych klientów, sprawdzić doświadczenie serwisu oraz upewnić się, czy obsługują konkretne marki i modele pojazdów. Profesjonalne podejście do czyszczenia i regeneracji filtra może znacząco poprawić efektywność działania tego urządzenia i przedłużyć jego żywotność.
Masz objawy zapchanego systemu Diesel Particulate Filter? Sygnalizacyjna kontrolka wciąż się pali? Wypalanie nie przynosi oczekiwanych rezultatów? Skorzystaj z usług firmy DPF Centrum. Wysoko wykwalifikowany personel przeprowadzi gruntowną analizę przepustowości w specjalnej kabinie i kontrolowanych warunkach. Wszelkie zabrudzenia z wewnętrznej i zewnętrznej strony urządzenia są usuwane i zabezpieczane przed uszkodzeniem i dalszym zapychaniem. Zapraszamy!